Бездимните устройства за пушене - и тютюневите компании се възползват от това
Производителите се преориентират към продукти, които не горят и поне според първите си изследвания са по-малко вредни от традиционните цигари.
Преди няколко века Наполеон III отбелязал, че тютюнопушенето носи 100 милиона франка годишно в държавната хазна. Негова е прочутата фраза, че той би го забранил незабавно, ако му бъде представена толкова доходоносна добродетел в замяна. Оттогава световните правителства изглежда продължават да се колебаят между битката за общественото здраве и бюджетните приходи.
През 21-ви век обаче потребителите се променят - търсейки по-здравословен начин на живот и по-качествени и висохотехнологични услуги. Това означава, че индустриите също се променят. Включително най-заклеймяваната от Световна здравна организация - тютюневата, с годишен оборот от над 800 милиарда долара.
Големи промени в старата индустрия
Първият вятър на промяната беше преди повече от 10 години и започна с производството на електронни цигари с течен никотин, патентован от китаеца Хон Лик. Около 12 милиона от 1 милиарда пушачи по света използват понастоящем електронни цигари и тенденцията е този пазар да расте. Едновременно с изследванията, че е-цигарите са много по-безвредни от тютюна, правителствата въведоха редица ограничения върху техните еквиваленти по препоръка на Световната здравна организация: забрана на тютюнопушенето на закрито; предупреждения за здравето на цигарените опаковки, които стават все по-големи и са ужасяващо натуралистични в опита си да откажат пушачите от този навик; забрана на рекламата; увеличаване на акциза и др.
В развитите страни намаляването на консумацията на тютюневи цигари за сметка на техните електронни еквиваленти е видимо. Ето защо цигарената индустрия се опитва да се синхронизира с тенденцията за по-здравословен начин на живот - да произвежда продукти, които създават по-малък риск, но дават на пушачите чувството, с което са свикнали, издишайки тютюневия дим - дим, пара, никотин, „да правиш нещо с ръцете си“.
Според British American Tobacco, най-голямата компания за производство на цигари в света, след придобиването на Reynolds American през последните пет години, тя е инвестирала над 1 млрд. USD в продукти от ново поколение. Този конкретно нов продукт се захранва от батерия и използва загряване на тютюн с тютюнев пълнител и ароматизирана никотинова течност.
Другият цигарен гигант, Philip Morris, инвестира над 3 милиарда долара в научноизследователска и развойна дейност, като проучванията продължават 10 години. Продуктът на IQOS е нов и подробни данни за размера на бизнеса все още не са налични. Но деветмесечният отчет на Philip Morris показва, че броят на продадените класически цигари спадна с 7,6% до 566 милиарда единици, а потребителите на новите устройства нарастват от 3,7 милиарда единици през 2016 г. на 20,5 милиарда през деветте месеца на тази година. Филип Морис казва, че повече от 400 учени - генетици, биохимици и инженери, както и 60 швейцарски стартиращи фирми - са участвали в проекта IQOS.
До края на 2018 г. третият гигант в сектора, Japan Tobacco, планира да инвестира 500 млн. долара в разширяване на производствения капацитет на своя Ploom Tech. Продуктът му през ноември също ще предложи корейска компания за цигари.
Пазарната прогноза на Euromonitor е цигареният сектор, който не може да се презарежда, да достигне 15,4 милиарда долара през 2021 г., което представлява 45% от алтернативния пазар на тютюн, а сега има дял от 17%. Миналата година продажбите им бяха оценени на 2 милиарда долара, от които 96% от японския пазар. Оптимизмът на всеки в индустрията идва от примера на азиатската страна.
Използвани материали
https://www.capital.bg/biznes/kompanii/2017/10/27/3066405_noviiat_model_na_cigarenite_koncerni/