Възможности след Брекзит
Гери Стимсън, социален учен по обществено здравеопазване и почетен професор в Imperial College London, говори за възможностите за реформа на тютюневата политика след Брекзит, предоставени на Обединеното кралство.
Темите в неговото есе, публикувано в Международен журнал за лекарствени политики, бяха продължени в презентацията му на неотдавнашно проучване на факти относно изпаряването, проведено от Всепартийната парламентарна група за изпаряване.
Стимсън, който е и основател и директор на Знание-Действие-Промяна, вярва в намаляването на вредата и отворения диалог. Той е задкулисната сила на Глобалния форум за никотин, ежегодно събитие, на което експерти се срещат и споделят информация за намаляването на вредата от тютюна.
Неговото есе обяснява, че тъй като Обединеното кралство вече не е ограничено от европейското законодателство, сега са отворени нови възможности за нацията да увеличи фокуса си върху намаляването на вредата от тютюна. Стимсън започва, като посочва недостатъците в мисленето, въплътени от Робърт Бранстън, Дебора Арнот и Алън Галахър.
Докато те ограничават надежди си до мерки за данъчно облагане и регулиране, Стимсън казва, че този надзор е "странен", тъй като "значително игнорира стимулите, които могат да помогнат на хората да преминат от тютюнопушене, като използват по-безопасни никотинови продукти".
Пропускът е още по-ярък, когато се отбележи, че правителството вече е казало, "ние ще се опитаме да определим къде можем разумно да дерегулираме, без да навредим на общественото здраве или където регламентите на ЕС ограничават способността ни да се справяме с тютюна. По-специално, правителството ще направи оценка на неотдавнашното законодателство като Директивата за тютюневите изделия (TPD), включително и това което се отнася за електронните цигари, и ще разгледа къде излизането на Обединеното кралство дава възможност за промяна на законодателните разпоредби, за да осигури подобрени здравни резултати в контекста на Обединеното кралство".
Една от ключовите области, към която Гери Стимсън се насочва, е тази на снуса. Забранен съгласно Директивата на ЕС за тютюневите изделия, снус всъщност има "десетилетия мащабни епидемиологични доказателства относно неговата безопасност".
Това съставлява част от плана за действие от 10 точки, изготвен от водещата благотворителна организация за консумация на никотин в Обединеното кралство Нов Никотинов Алианс, която предлага, че правителството може:
1. Да отмени забраната за орален тютюн (снус) и регулира правилно целия сектор с бездимен тютюн.
2. Да повиши ограничението на концентрацията на никотин в течностите, за да може да се конкурира по-ефективно с цигарите.
3. Да се заменят забраните за рекламиране на вейп продукти по телевизията, радиото, интернет и в публикации с контро по темите и разположението.
4. Да се заменят общите забрани за рекламиране на нискорискови тютюневи изделия с контрол върху темите и разположението.
5. Да се заменят прекомерните и неподходящи предупреждения на продукти с неясни съобщения, които би трябвало да насърчават пушачите да опитат да преминат.
6. Да се заменят прекомерните и неподходящи предупреждения за незапалими тютюневи изделия.
7. Да се позволи и стартира откровена комуникация за относителния риск за потребителите.
8. Да се възприеме нов подход към опаковките както за вейп продукти, така и за цигари, за да се насърчи преминаването към продукти с по-нисък риск.
9. Да се премахнат разточителните ограничения върху размера на резервоара и опаковката на електронни течности, които нямат видима цел.
10. Да се разпознават и регулират нови перорални никотинови продукти.
И накрая, Стимсън говори за това как Обединеното кралство, "световен лидер в намаляването на вредата от тютюна", сега трябва да използва позицията и успехите си не само за разширяване на разпоредбите за намаляване на вредите във Великобритания, но и да говори на световната сцена.
Обединеното кралство почти не мълчи относно намаляването на вредите на двугодишната конференция на Световната здравна организация на страните, заседаваща на Рамковата конвенция за контрол на тютюна.
"Конвенцията (член 1г) гласи, че намаляването на вредата е един от трите елемента за контрол върху тютюна, заедно с намаляването на търсенето и предлагането, нещо, което Секретариатът на СЗО на РКТК (Рамкова Конвенция за Тютюнев контрол) и световните правителства игнорират."
Докато части от правителството са много отворени за идеите на Стимсън, остава да видим дали то ще действа в най-добрия интерес на вейпърите и настоящите пушачи.
Използвани материали
https://www.planetofthevapes.co.uk/news/vaping-news/2021-02-18_post-brexit-opportunities.html